Máslo, margarín, sýr, hranolky, brambůrky, sušenky a další pochoutky jsou plné ztužených tuků. Proč vlastně škodí našemu zdraví?

Většina tuků, které v potravě konzumujeme, jsou tuky saturované (nasycené), polynesaturované, monosaturované a transmastné kyseliny. Saturované (nasycené) tuky, trans tuky a cholesterol v potravě zvyšují hladinu cholesterolu v krvi. Špatnou zprávou je, že vysoká hladina cholesterolu v krvi představuje hlavní riziko pro vznik ischemické choroby srdeční, která vede k infarktu myokardu a zvyšuje i riziko cévní mozkové příhody.

Co to ty ztužené tuky či transmastné kyseliny jsou?

Jde o člověkem vyrobené a zpracované tuky vyrobené z oleje. Pokud do tekutého oleje přidáte vodík a vystavíte ho tlaku, vznikne tuhý tuk. Ztuženým tukům se říká také hydrogenované tuky.

Proč bychom se o ně měli zajímat?

Pokud místo přírodních olejů používáme transmastné kyseliny/ztužené tuky, zvyšujeme si podle klinických studií hladinu LDL („zlého“ cholesterolu) a snižujeme hladinu HDL („hodného“ cholesterolu) v krvi. Tyto změny mohou zvyšovat riziko srdečních chorob. Podle rozsáhlé studie Nurses‘ Health Study, největší studie týkající se chronických onemocnění u žen, trans tuky u žen zdvojnásobují riziko srdečních chorob. Nedávná studie zabývající se muži, která probíhala 10 let, prokázala stejné výsledky. U mužů, kteří konzumovali nejvíc trans tuků, bylo dvakrát tak vysoké riziko infarktu myokardu. Další nebezpečí ztužených tuků spočívá ve zhoršeném krevním oběhu, špatném vylučování, zácpě a toxicitě organismu.

Jsou všechny tuky špatné?

Ne, všechny tuky nejsou špatné! „Hodný tuk“ je pro naše tělo hlavním zdrojem energie. Tyto „hodné“ nenasycené tuky zahrnují esenciální omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko srdečních chorob a rakoviny.

K tomu, abychom poznali nenasycený tuk, nemusíme být žádný chemik. Stačí dát kousek tuku do ledničky – nasycené tuky v chladu ztvrdnou a nejsou průhledné. Čím vyšší je teplota, při níž zůstávají tvrdé, tím více jsou nasycené.