Kalorie jsou důležitým nástrojem při snaze osvojit si zdravý a uspokojivý přístup k jídlu. Nejsou však tím jediným a zásadním… Proč?

To jablko, které jste snědli, totiž není jen kalorie. Je to také vláknina, draslík a vitamín C – zásadní živiny, které tělo potřebuje k přežití a k tomu, aby prosperovalo.

Jablko je ale víc než to. Je to jedinečný pocit kousnutí do něčeho čerstvého, voňavého a šťavnatého. Pro některé z nás to může být i radost ze skutečnosti, že máme jablka z farmářského trhu, že jíme kvalitní potravinu, nebo se nám dokonce mohou vybavit vzpomínky z dětství, když jsme byli na prázdninách u babičky a jablka jsme si trhali rovnou ze stromuJ.

Vidíte, kolik benefitů přináší tělu i mysli jediné jablko? A to je právě to, co ztrácíte, když vaše myšlenky směřují jedním směrem, a to k soustavnému počítání kalorií.

Stravování se neřídí přísnými tabulkami. Stravování je především radostný zážitek ze spojení chutí. Jídlo vás může ještě více spojit s vaší rodinou, s přáteli i se sebou sama.

Nejdůležitější věcí, kterou můžete pro své zdravé stravovací návyky udělat, je najít jídlo, které podporuje vaše cíle, a hlavně si ho začít užívat!

Apetit uvězněný v tabulkách

Čím více počítáte kalorie, tím více začnete jídlo vnímat pouze pro tato čísla. Přestane být požitkem, stane se nástrojem. Dříve nebo později vaše rozhodování o výběru jídla začnou ovládat tabulky a výpočty, které vás nakonec “odpojí,, od vnitřních pocitů a rozhodnou o tom, jaký máte hlad před jídlem (jestli vůbec nějaký máte), zda se po jídle cítíte energičtější, pomalejší, unavenější nebo spokojenější.

|Ale právě naslouchání tělu a řízení se svými pocity bývá daleko přínosnější a spolehlivější nástroj pro podporu zdravého životního stylu než samotné počítání kalorií. To vás může začít stresovat a omezovat: sledujete jejich počet, abyste nepřekročili svůj denní příjem. Samotné kalorie jsou však nepřesným měřením. Jediný standardní kalorický příjem přehlíží všechny faktory, které mohou ovlivnit potřeby výživy: věk, rychlost metabolismu, úroveň fyzické aktivity a genetiku. Tyto potřeby jsou vysoce individuální a pravděpodobně se mění každý den v závislosti na kvalitě spánku, výši stresu a míře fyzické aktivity.

Stále více lidí vnímá tento druh „hlídání jídelníčku“ jako něco zásadního a podstatného. U některých jedinců se z toho může vyklubat dokonce posedlost. Pokud například překročíte denní příjem kalorií, mysl vám automaticky přikáže více cvičit, abyste se mohli vrátit do „limitu“… Anebo si myslíte, že jste ,,přecpaní“, a proto možná následující den příjem kalorií výrazně omezíte. Nakonec se ale vaše tělo může začít bouřit a reagovat zvýšenou produkcí hormonu ghrelinu (hormonu hladu) – a kolotoč přejídání a výčitek se pomalu roztáčí…

Proto počítání kalorií ani heslo: „Méně jíst, více cvičit“ nejsou vhodným způsobem, jak snížit nebo si udržet hmotnost. Správnou volbou není ani konzumace průmyslově zpracovaných potravin. Ty sice mohou teoreticky vyhovovat vašim nutričním potřebám, ale pro regulaci metabolismu potřebujete kvalitní, skutečné potraviny, které umožní tělu udržovat si zdravou nastavenou hodnotu.

Pokud stále počítáte kalorie, zřejmě ještě nechápete, jak přirozeně krásné a schopné je vaše tělo.

Zkuste to jinak

Obsah kalorií v určitém jídle vám neřekne mnoho o tom, zda je to pro vaše zdraví uspokojivé, výživné nebo jinak podporující. Místo života podle čísel začněte vyživovat své tělo jiným, snadnějším a příjemnějším způsobem. A především: věřte svému tělu. Je totiž nejspolehlivějším nástrojem pro vedení toho, kolik a jak často jíte.

Místo sledování množství kalorií, které přijímáte, se snažte napravit a uzdravit svůj vztah k jídlu. Poslouchejte své tělo, ono už se o zbytek rádo samo postará…