Rozhodli jste se pro změnu životního stylu a ve svém nadupaném pracovním dnu si našli čas na trochu pohybu? Za to vás chválím. Pokud chcete, aby vám pohyb přinášel radost, ale také  výsledky, dejte si pozor, co po výkonu jíte. Má to totiž zásadní vliv na vaše tělo…

Buďte k sobě upřímní a odpovězte si na následující otázky. Pokud bude alespoň jedna odpověď kladná, je načase zaměřit se na správné zásady výživy po výkonu:

  • Začali jste se hýbat, makat na sobě s myšlenkou, že zhubnete, a ono se nic moc neděje?
  • Jste unavení, přepadají vás chutě (hlavě v pozdních hodinách) a pozorujete na sobě jen minimální změny k lepšímu?
  • Proběhla vám hlavou myšlenka, že byste měli k pohybu zařadit i kvalitní jídlo a kvalitní energii?

Cvičíte? Tak jezte!

Chválím, že pro své tělo a mysl něco děláte. Je to první a zásadní krok k tomu, abyste se cítili a vypadali skvěle! Většina lidí však toto své rozhodnutí vezme za špatný konec. Začne cvičit a  současně s tím méně jíst. To je obrovská chyba, kvůli které dosáhnete opačného efektu než toho, který jste si předsevzali: ztratíte energii, cvičení bude mučení, metabolismus se zpomalí, ručička na váze zastaví a psychika se prudce propadne.

A proto jezte…jezte správně. Proč? Při každé zátěži ze sebe vydáváte energii a porušujete svalovou tkáň. A vhodné jídlo po tréninku pomůže s nezbytnou regenerací.

Trénink znamená pokles výkonnosti a nárůst vyčerpání, kdy se organismus nachází v katabolickém stavu. Jedná se o přirozený proces rozkladu, při němž se větší jednotky jako glykogen a tuk rozkládají na jednotky menší, které jsou využity k tvorbě energie.

Po tréninku má tělo naopak zvýšenou schopnost růstu a regenerace (anabolický stav). A právě v tento moment mu musíte dodat energii, aby se svaly dokázaly obnovit.

Jídlo s dostatečným množstvím energie a všech potřebných živin je základem pro silnější a energičtější tělo. To, co po tréninku sníte, má zásadní vliv na rekonstrukci buněk.

30 až 120 minut po tréninku: Dopřejte tělu tekutou výživu

Době 30 až 120 minut po tréninku se říká anabolické okno – organismus je schopen přijmout až dvojnásobné množství živin. Využijte toho!

V rámci anabolického okna hraje stěžejní roli tekutá výživa, která je lehce vstřebatelná a nezatěžuje trávicí trakt.

Ideální volbou pro převážnou většinu situací v rámci pozátěžové stravy jsou fresh šťávy. Skvělá je kombinace ovoce a zeleniny, např. červená řepa s jablkem. Tato varianta zajistí širší spektrum antioxidantů