Nejednou jsem zůstala v nechápavém úžasu nad nekonečnou energií svých dvou malých dětí. Zřejmě to většina z rodičů zná moc dobře

Ráno naše ratolesti vstávají v šest hodin, po snídani před odjezdem do školky ještě stihnou objet na kole čtyřikrát dům a to ještě prosí o další kolečko. Ve školce pak mají plno aktivit – procházky, kreativní aktivity, hry a cvičení. Někdy si ani neodpočinou při odpoledním spánku, protože se jim nepodaří usnout a už se nadšeně hrnou do svého sportovního kroužku. Večer si s manželem říkáme, že dnes naše děti musí být opravdu unavené a těšíme se na klidný podvečer. Ale kdepak! Po patnácti minutách odpočinku už zase běhají po zahradě nebo lezou po stromech.

Podstatné a důležité pro rodiče je – ať už mají děti akční více nebo méně, že by měli dětem dopřát dostatečně pestrou a rozmanitou stravu a hlídat i jejich pitný režim. Dostatek důležitých živin v co nejpřirozenější podobě je tím nejdůležitějším, co děti potřebují pro svůj růst, rozvoj a zdraví. Nedostatek živin v kombinaci s velkým výdejem energie se může projevit třeba sníženou imunitou nebo nedostatečnou psychickou odolností dítěte. Když důležité chybí, organismus se oslabí…

Nenechte se děti přejídat, ale ani hladovět. Jíst by měly pravidelně a velikost porce by měla být přizpůsobena jejich růstu, vývoji, hmotnosti a pohybové aktivitě.

Stejně jak u dospělých je i pro děti důležitý pravidelný příjem kvalitních bílkovin, rostlinných tuků a sacharidů, které by měly být zastoupeny především v podobě ovoce a zeleniny.

Velkým problémem dětského stravování jsou jakékoliv sladkosti a slazené nápoje. Rodiče jen těžko hledají tu správnou míru, kdy lákavá cukrátka, zmrzlina a bonbony neškodí anebo naopak jejich striktní omezení neudělá ze sladkostí zakázané ovoce, které přece chutná nejlépe.

Nezapomínejme, že děti se nejlépe učí příkladem. Čím dříve jim ukážeme jak důležité je dávat tělu zdravou energii, tím spíše předejdeme závažným problémům v budoucnosti. Většina civilizačních nemocí má svou příčinu ve špatném životním stylu, jehož součástí je i nekvalitní a nevyvážené stravování. Jezme zdravě a rozumně a jděme příkladem svým dětem. Možná se na vás budou zlobit kvůli odmítnutému bonbonu, ale v dospělosti vám poděkují za zdravý základ pro jejich zdravý život.